Algoritmer

De fleste af os har set den, mange har delt den, mange har formuleret den, nogen har rynket pande og tænkt om den vedkommer dem, mens ganske få har brugt tid på at finde ud af, hvad det egentlig er, den handler om!

Grafisk fremstilling af en algoritme

Det er selvfølgelig statusopdateringen på Facebook, hvor man, skal vi kalde det “lokkes” til at dele forskellige trylleformularer, der på magisk vis får dig til at se flere end de 25 nærmeste venners opslag i dit nyhedsfeed. Lad mig her citere den store Amerikanske Father of Knowledge Donald J. Trump, der har udtalt de vise ord: “FAKE NEWS!” (okay, så klog er manden nok heller ikke og det var i nogle andre sammenhænge…) På nydansk kan det frit oversættes til det gode, danske ord: “Vrøvl!”

Den opdatering af algoritmen, som der nævnes i opdateringen, bliver rent faktisk modarbejdet af at dele dette nonsens. Formålet er netop at sætte fokus på originalt, personligt og nyt indhold på Facebook. Her vil firmaet vise dig opslag, der skal gøre dig gladere og mere modstandsdygtig overfor mørke tanker. (Facebook har det ikke så godt med de mennesker der har livestreamet selvmord osv. Sidenote, undskyld!) Men netop det punkt omkring originalitet er væsentligt at holde fast i her! For hvis nu der er 200.000 mennesker der allerede har delt et opslag om at “algoritmen kan undgås! du skal kopiere, ikke dele”, så begynder algoritmen (den rigtige altså) at overveje om det kan betale sig at vise opslag 200.001, for nu må man begynde at fornemme at det ikke længere er originalt, og derfor bliver det sat i skammekrogen bagerst i nyhedsstrømmen.

Den umiddelbare belønning for dopamincentret er dog, at vi mennesker ikke er så vildt gode til at huske alle de ting, vi suger til os på Facebook. Så selvom det måske kun er 30 posts siden faster Kamma fra Brønshøj delte et af hendes utallige rystede kattebilleder, så registrerer vi alligevel at nu har den gamle sgu fundet noget der virker! Det bliver vi glade for, – kan jo ikke huske, hvornår man sidst har set noget fra hende og så kaster vi da lige en smiley eller en kattegif efter hendes opslag; – så kan hun jo se, at det virker!

Så kommer der liv på den gamles profil, og den bliver “attraktiv” for Facebook i en uges tid, mens der likes og kommenteres “jeg ser dig Kamma”, hvorefter kædebrevets nyhedsværdi igen falder og sættes bag i køen igen….

0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.